MAARTEN BUSER - GELIEFDEN



1

We hoorden bij elkaar zonder dat we wisten waarom
Vooral op dat laatste waren we destijds heel trots


2

Er zijn twee soorten liefdesverhalen:
het ene eindigt met twee geliefden
in elkaars armen. Het andere
begint daarmee en gaat over verveling


3

Ik trok in de vakantie bij haar in
en begon al snel met mijn experimenten
Eerst liep ik tot het tuinhek en ze begon al
over mij missen. Daarna gebeurde dat pas
bij twee huizen verder, later pas bij het einde
van de straat. Na de vakantie
was voor mij het experiment er wel vanaf
Ze zei ook niets meer als ze terugkwam van haar werk


4 (When the Lord made me, he made a ramblin’ man)

We houden allebei van country
Liedjes zijn glazen stolpjes waarin alles
terug is gebracht tot blijven, weggaan
en weggegaan zijn. We houden van overzicht
Ik mag van haar niet tegen de deurpost leunen
Ze zegt: ‘Doe dat niet, dat is voor countryzangers’


5 (naar Ian Bavitz)

Ik heb per ongeluk een vrouw doormidden gezaagd
Ze zegt: ‘Ik zal kaarsjes opsteken en voor je bidden’
Ik zeg: ‘Ik moet nu echt een lichaam verstoppen’
‘Oké, lieverd, we praten wel verder op een vrijdag’


______________________________ 

Maarten Buser (1991) is neerlandicus en letterkundige. Gedichten van hem verschenen in onder andere Het Liegend Konijn, Extaze, Slang en Passionate Platform. Ook treedt hij geregeld op en droeg hij voor op onder meer het Gedichtenbal, Onbederf’lijk Vers en de Literaire Nachtclub. Daarnaast is hij ook poëzie- en hiphoprecensent.